Page 67 - BeeLife13
P. 67

BEELIFE  |  EKONOMİ






              Diğer taraftan, özellikle       ayrıca insan faktöründen        yanı sıra 4734 sayılı Kanun’a
              günden güne değişen             kaynaklanan hataların           göre yapılacak ihalelerde,
              teknolojik koşullar, ihtiyaçlar,   asgariye indirilmesiyle      ihalenin başlangıcından
              küreselleşen ekonomik           süreçteki aksaklıkların ortadan   sözleşmenin imzalanmasına
              pazar ve kamu alımları          kaldırılması hedeflenmektedir.   kadar olan süre içinde idarece
              politikalarındaki değişiklikler,   Söz konusu değişiklikler ile   yapılan işlemlerde mevzuata
              kamu ihale mevzuatında          birlikte EKAP’a kayıtlı olmayan   aykırılık bulunduğuna ilişkin
              sık sık değişiklik yapılması    Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı  itirazen şikayet başvurularını
              sonucunu doğurmakta             gerçek kişiler ile Türkiye      incelemek ve sonuçlandırmak
              olduğundan, ihale hukuku        Cumhuriyeti kanunlarına         ile bu kanuna ve Kamu İhale
              veya daha geniş bir ifadeyle    göre kurulmuş tüzel kişiler,    Sözleşmeleri Kanunu’na ilişkin
              kamu alımları hukuku, aynı      01.01.2015 tarihi itibariyle ön   bütün mevzuatı, standart
              zamanda dinamik bir alanı       yeterlik dokümanı veya ihale    ihale dokümanlarını ve tip
              ifade etmektedir. Bu türden     dokümanını satın alamayacak     sözleşmeleri hazırlamak,
              mevzuat değişiklikleri yalnızca   ve dolayısıyla ihalelere      geliştirmek ve uygulamayı
              ülkemize özgü bir durumu        katılamayacaktır.               yönlendirmekle görevli
              yansıtmayıp, kamu alımları                                      olduğu, kurumun karar
              hukukunun dinamik bir           Yine; 4734 sayılı Kanun’un      organının Kamu İhale Kurulu
              alan olması aynı zamanda,       yürürlüğe girmesiyle, kamu      olduğu ve kurul ve kurumun
              Avrupa Birliği kamu alımları    ihale hukuku alanında           yetkilerini, düzenleyici işlemler
              hukukunda dördüncü              zorunlu bir idari başvuru yolu   tesis ederek ve özel nitelikli
              nesil direktiflerin yürürlüğe   mekanizması oluşturulmuş        kararlar alarak kullanacağı
              konulması sonucunu              ve idarenin eylem veya          hükme bağlanmıştır.
              doğurmuş ve üye devletler       işlemlerinden dolayı zarara
              de bu doğrultuda ulusal         uğrayan ya da zarara uğrama     Kamu ihalelerinde yargı
              mevzuatlarını birçok kere       ihtimalleri bulunanların,       öncesi denetimin amacı,
              değiştirmiş bulunmaktadır.      yargısal incelemeden önce       mümkün olan en kısa
                                              idareye şikayet ve Kamu İhale   sürede ihale sürecinde
              5812 sayılı Kanun ile Kamu      Kurumuna itirazen şikayet       ortaya çıkan uyuşmazlıkların
              İhale Kurumuna elektronik       başvurusunda bulunma            çözüme kavuşturulmasıdır.
              ihalenin gerçekleştirilmesine   zorunluluğu getirilmiştir. Bu   Gerçekten bu tür bir zorunlu
              ilişkin görevler de verilmiş,   çerçevede, kamu ihalelerinden  idari başvuru yolunda,
              kurum tarafından Elektronik     doğan uyuşmazlıklarda           sözleşme öncesi ortaya çıkan
              Kamu Alımları Platformu         idareye şikayet başvurusu,      uyuşmazlıkların seri ve etkin
              (EKAP) 2010 yılında             kuruma itirazen başvurusu       bir şekilde sonuçlandırılması
              devreye alınmak suretiyle,      ve nihayetinde, kurum           amaçlanmaktadır. Bu
              ülkemizde elektronik            tarafından yapılan incelemeler   şekilde yargının da iş yükü
              ihalenin gerçekleştirilmesine   sonucunda alınan kurul          hafifletilmekte ve aynı
              yönelik olarak önemli           kararlarına karşı yargısal      zamanda ihale sürecinde idare
              bir adım atılmıştır. İhale      inceleme yolu olarak, üçlü      tarafından gerçekleştirilen
              sürecinin mümkün olduğu         bir inceleme mekanizması        eylem ve işlemler nedeniyle
              ölçüde elektronik ortama        yürürlüğe sokulmuş              hak kaybına uğradığını
              taşınmasıyla; idareler ve       bulunmaktadır.                  iddia edenler, yargılama
              istekliler açısından uygulama                                   sürecine göre çok daha
              birliğinin sağlanması,          Bu çerçevede; 4734              kısa sürede başvurularının
              uygulama standartlarının        sayılı Kanun’un 53’üncü         sonuçlandırılmasını
              yerleştirilmesi, ihalelerde     maddesinde kurumun              sağlayabilmektedir.
              yeterli katılım ve rekabet      görevleri sayılmış olup,
              koşullarının sağlanması         maddede diğer görevlerinin







                                                                                                                 67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72